Bijna iedere wielrenner heeft het wel eens meegemaakt… een hongerklop. Je wordt opeens misselijk, gaat erg zweten, voelt geen kracht meer in je benen en je komt nog nauwelijks vooruit.
Hoe kan dit?
In je lichaam zit spierglycogeen opgeslagen. Spierglycogeen gebruik je onder meer tijdens het fietsen, als brandstof.
Hoe hoger de intensiteit van de inspanning, hoe meer je lichaam overschakelt op de verbranding van de koolhydraten in je glycogeenvoorraden. Dit doet het lichaam omdat deze brandstof je lichaam sneller van energie kan voorzien.
Als je glycogeenvoorraad op orde is heb je tijdens een zeer intensieve training genoeg tot ongeveer 1,5 uur (afhankelijk van de intensiteit en getraind van de persoon).
Bij een hongerklop zijn je glycogeenvoorraden uitgeput en wordt de energie volledig uit je vet- en eiwitvoorraden geput. Echter kun je hierbij nog maar 50% van je vermogen leveren. Dit wordt wel “De man met de hamer” genoemd.
En wat doe je?
Op het moment dat je wordt geveld door een hongerklop ben je te laat en kun je weinig meer doen. Oftewel, rijd in een traag tempo rustig naar huis toe.
Wat je nog kunt doen, om het zoveel mogelijk te beperken, is snelle koolhydraten te nemen die snel in je bloed worden opgenomen. Deze snelle koolhydraten zitten onder andere in een banaan, energiereep, dorstlesser en gelletjes. Het nadeel van zulke snelle koolhydraten is dat het snel wordt opgenomen. Het zorgt dus voor een korte piek van ongeveer een kwartier.
Als je thuis bent eet dan zo snel mogelijk een koolhydraatrijke maaltijd. Doe dit binnen 2 uur na thuiskomst. De eerste 2 uur na je training worden je koolhydraten namelijk het snelste opgenomen.
Enkele tips om een hongerklop te voorkomen
Zorg dat je glycogeenvoorraad op peil is voor je training; nuttig een koolhydraatrijk ontbijt zo’n 2,5 uur voor de fietstraining.
Als je langer dan 1,5 uur gaat trainen, drink dan tijdens de training dorstlesser en neem een banaan of energiereep mee om je voorraden op peil te houden.
Het is belangrijk om je glycogeenvoorraden voor een lange fietstraining/toertocht aan te vullen en om dit ook tijdens de rit te blijven aanvullen.